Digitale tilbud

En del af baserne nedenfor kræver brugernavn og password. Du skal bruge dit DJM-login. Der er fri adgang til de øvrige baser.

Bibliotek.dk
Fælles portal for alle danske biblioteker.
Tips til hvordan du søger i bibliotek.dk

Carl Nielsen udgaven
Her kan du gratis downloade alle bind i Carl Nielsen Udgaven. Der er tale om en digital udgave af den trykte, både noder og tekster er i pdf-filer.

Center for dansk jazzhistorie
Center for Dansk Jazzhistorie i Aalborg rummer en af Europas største og fineste jazzsamlinger med plader, CD’er, film, videoer, lydbånd, litteratur, tidsskrifter, udklipsarkiver og memorabilia.

Choral Public Domain Library
En wiki med kor- og sangnoder, tekster, oversættelser o.a.
Alle har mulighed for at lægge tekster, noder mm ind.

Dansk Center for Musikudgivelse (DCM)
DCM er en forskningsenhed under Det Kongelige Bibliotek, som tilgængeliggør ældre danske noder og musikhistoriske kilder. Noderne kan frit downloades

Den danske salmebog
Alfabetisk og numerisk salmeoversigt. Kun tekst

Den store danske
Et dansk leksikon der giver svar på det meste – et nationalt referencevær. Indeholder samtlige artikler fra Gyldendals leksika; størsteparten stammer fra Den Store Danske Encyklopædi. Alle redigeret og verificeret af førende danske fageksperter. Udvidet med en digitaliseret udgave af Dansk Biografisk Leksikon

DOAJ
Directory of open access journals. Frit tilgængelige tidsskrifter som alle er peer-reviewed eller redaktør kontrollerede. Heriblandt en del musik tiddskrifter.

Ereolen
eReolen er bibliotekernes landsdækkende tilbud med e-bøger og lydbøger.

International Music Score Library Project
Her kan man finde ældre nodetryk af de klassiske komponister

KomponistBasen
KomponistBasen er et leksikon over danske komponister født efter 1840. Leksikonet indeholder bla. nyskrevne biografier, streaming af musik, billeder og værkfortegnelser.

Lex.dk
Dansk leksikon som indeholder Den store danske, Trap Danmark, Dansk biografisk leksikon, Gyldendals Teaterleksikon og en række andre leksika

Musikipedia
Musikipedia er en undervisningsportal om musik. Portalen rummer artikler inden for en lang række af musikfagets kerneområder; nodelære, teori, analyse, arrangering, musikhistorie og musikudøvelse. Desuden dansk/engelsk ordbog over musikudtryk.

Musiksamlingen på Det Kongelige Bibliotek
Musiksamlingen på Det Kgl. Bibliotek indsamler, bevarer og tilgængeliggør den danske musikalske kulturarv, primært i form af noder og indspilninger - i fysisk og digital form. De fleste materialer kan fremsøges i Det Kongelige Biblioteks base

Naxos Music Library
Streamingtjeneste som primært indeholder klassisk musik. Desuden indeholder tjenesten mere end 700 libretti, guider for udtale,  komponist- og kunstnerbiografier o.a.

Neue Mozart Ausgabe
Digital udgave af Mozarts samlede værker udgivet af Bärenreiter.

Ordbog over uddannelsestermer
Dansk-engelsk uddannelsesterminologi

Ordbogen.com
Du har mulighed for at bruge følgende ordbøger på din pc eller smartphone:

• Engelsk/Dansk/Engelsk
  • Engelsk/Dansk/Engelsk – juridisk ordbog
  • Engelsk/Engelsk
  • Tysk/Dansk/Tysk
  • Fransk/Dansk/Fransk
  • Italiensk/Dansk/Italiensk
  • Spansk/Dansk/Spansk
  • Musikordbogen

Se endvidere vejledningen i at bruge Ordbogen.com fra din smartphone, som du kan bruge overalt.
Ved brug hjemmefra, skal du klikke på Login, vælge at logge ind med Wayf og bruge dit konservatorie-login.

Ordnet. dk
Ordbog over det danske sprog

Oxford Music Online
Indeholder Encyclopedia of Popular Music, Grove Music, Oxford Dictionary of Music, Oxford Companion of Music

Per Nørgård kompositioner
Kronologisk værkfortegnelse med værknoter af komponisten

Real books
Register til samtlige Real books

Repertoire International des Sources Musicales (RISM)
RISM databasen indeholder referencer til ca. 700.000 musikmanuskripter fra mere end 25.000 komponister, størstedelen fra før år 1800.

Seismograf
Seismograf er et redaktionelt uafhængigt webmagasin, der stiller skarpt på den nyeste kunst i lyddomænet og dens skabere